برند چیست
برند یا نشانه یا علامت تجاری با هدف متمایز کردن کالا و خدمات شما ،
با کالا و خدمات سایر رقبای شما بکار گرفته می شود.
در کشور ما این کلمه به خدمت و یا محصولی گفته می شود که
اعتبار و جایگاه اجتماعی داشته باشد.
در واقع برند های دلخواه آن هایی هستند که به مراتب دارای
وجه و قدرت اجتماعی بالاتری بوده و افراد نسبت به آن ها حس اعتماد داشته باشند.
نخستین گام در تجارت اعتماد است و علامت تجاری به وسیله برند سازی
به این اعتماد در تجارت تعهد و شتاب می بخشد.
طبق قانون تنها در صورت ثبت برند و علائم تجاری،
شخص و یا شرکت حق انحصاری به دست می آورد
که توسط آن میتواند از عرضه و پخش اجناس مشابه به وسیله افراد دیگر
تحت علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کنندهای مشابه علامت تجاری شما
هستند جلوگیری نماید.
قوانین و ممنوعیت های ثبت برند
- ثبت برند تجاری با توجه به قوانین هرمکانی شرایط و محدودیت های خاص خودش را دارد
- واژه های انتخابی عام و توصیفی نباشند .
- خلاف نظم عمومی و اخلاق و گمراه کننده نباشد .
- تشخیص کالاها یا خدمات تولید شده از کالاها و خدمات تولید شده ی دیگر امکان پذیر نباشد.
- از نظر خصوصیات و شرایط جغرافیایی مراکز تجاری و عموم را گمراه نکند.
- مانند آن یا مشابه وجود نداشته باشد.
- برای ثبت برند تاریخ تقاضای ثبت آن هم بسیار مهم است.اگر یک برند تجاری هم زمان دو متقاضی برای ثبت داشته باشد متقاضی ای که تاریخ تقاضای آن ارجعیت داشته باشد اجازه ی به ثبت رساندن آن را دارد.
استعلام ثبت برند
به دلیل تنوع برندهای ثبت شده در ایران و خارج از ایران برای ثبت علامت تجاری لازم است که قبل از ثبت، استعلام صورت پذیرد.
به این صورت به متقاضی میزان درصد تایید علامت مورد نظراعلام می گردد و او می تواند از اسامی ، طرح ها و شکل های برندهایی که قبلا به ثبت رسیده به همراه نوع کالا یا خدمات و طبقه ی ثبت شده در آن اطلاع پیدا کند.
این امر همچنین صرفه جویی در زمان و هزینه به دلیل عدم رد برند را بدنبال خواهد داشت.
درباره این سایت